Κυριακή 15 Ιανουαρίου 2017

Εκπαιδευτικές πρακτικές της Εκπαίδευσης Ενηλίκων στο μάθημα του Κοινωνικού Γραμματισμού

Ο ρόλος των μη λεκτικών μηνυμάτων στη σωστή διεξαγωγή της επικοινωνίας


Στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας εφαρμόζονται συμμετοχικές μέθοδοι και εκπαιδευτικές τεχνικές που αφορούν στην Εκπαίδευση Ενηλίκων. Οι περισσότεροι μελετητές συμφωνούν ότι οι κυριότερες εκπαιδευτικές τεχνικές που προωθούν την ενεργητική συμμετοχή είναι οι εξής:
  • Ερωτήσεις - απαντήσεις
  • Συζήτηση
  • Καταιγισμός ιδεών
  • Ομάδες εργασίας
  • Μελέτη περίπτωσης
  • Παιχνίδι ρόλων
  • Εκπαιδευτική επίσκεψη.

Στο μάθημα του Κοινωνικού Γραμματισμού σε τμήμα Εκπαιδευομένων του Α’ Κύκλου Σπουδών επεξεργαστήκαμε το θέμα της σωστής διεξαγωγής της επικοινωνίαςΈτσι, μελετήσαμε το ρόλο των λεκτικών και μη λεκτικών μηνυμάτων στη σωστή διεξαγωγή της επικοινωνίας.

Σύμφωνα με έρευνα των A. Meharabian και  M. Weiner τα μη λεκτικά μηνύματα επικοινωνίας παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο για τη σωστή διεξαγωγή της. Έτσι :

  • 7% των μηνυμάτων τα αντιλαμβανόμαστε με λεκτικά μηνύματα
  • 55% των μηνυμάτων τα αντιλαμβανόμαστε από τις εκφράσεις του προσώπου και
  • 38% των μηνυμάτων τα αντιλαμβανόμαστε από τον τόνο και τις διακυμάνσεις της φωνής.




Α) Συζήτηση μεταξύ των μελών της ομάδας

Σε φύλλο εργασίας δόθηκε στους εκπαιδευόμενους η παρακάτω εικόνα :


Στη συνέχεια τους ζητήθηκε να διαπραγματευτούν σε ομάδες συζήτησης ένα σύνολο θεμάτων.

Θέματα συζήτησης :

Αφού παρατηρήσετε προσεκτικά την παραπάνω εικόνα. Προβληματιστείτε σχετικά με το :

  • Τι συμβαίνει. Τι φαντάζεστε ότι είναι αυτοί οι άνθρωποι;
  • Τι σκέφτεται ο καθένας; Τι αισθάνεται; Τι επιδιώκει; Από ποιον;
  • Τι είναι πιθανό να συμβεί ανάμεσά τους;
  • Τι είναι αυτό που σας βοηθά να κατανοήσετε όλα τα παραπάνω;

Η επεξεργασία του θέματος τους οδήγησε στο συμπέρασμα ότι η στάση του σώματος, ο τόνος και οι διακυμάνσεις της φωνής αποτελούν πολύ σημαντικά στοιχεία που συντελούν στην ομαλή διεξαγωγή της επικοινωνίας και για αυτό είναι καλό να τους δίνεται η ανάλογη σημασία, ώστε να μη γίνονται παρεξηγήσεις και να έχουμε ευχάριστες κοινωνικές σχέσεις μεταξύ μας.

Β) Παιχνίδι ρόλων

Στη συνέχεια  η ενότητα ολοκληρώθηκε με το σχεδιασμό και την υλοποίηση ενός σύντομου προφορικού διαλόγου που να ζωντανεύει την παραπάνω εικόνα και να διαφαίνεται ο τρόπος επικοινωνίας των ατόμων που απεικονίζονται. 

Η δραματοποίηση του συγκεκριμένου διαλόγου παρουσιάζεται στο παρακάτω βίντεο :



Βιβλιογραφία

  • Courau, S. (2002). Τα βασικά «εργαλεία» του εκπαιδευτή ενηλίκων. Αθήνα: Μεταίχμιο.
  • Κόκκος, Α., Λιοναράκης, Α. (1998). Ανοιχτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση - Σχέσεις διδασκόντων - διδασκομένων. Πάτρα: ΕΑΠ
  • Noye, D., Pireteau, J. (2002). Πρακτικός Οδηγός του Εκπαιδευτή. Αθήνα: Μεταίχμιο.
  • Rogers, Α. (2002). Η Εκπαίδευση Ενηλίκων. Αθήνα: Μεταίχμιο.

(επιμέλεια : Χριστίνα Μεγαλομύστακα ΠΕ02 Φιλόλογος)